پرش به محتوای اصلی

مقایسه ویندوز ۱۱ با ویندوز ۱۰ ؛ آیا آپگرید سیستم عامل سرعت کامپیوتر شما را بیشتر می‌کند؟

در مقایسه ویندوز 11 با ویندوز 10 – Windows 11 vs Windows 10 می‌خواهیم مشخص کنیم که آیا در سخت افزار یکسان آپگرید سیستم عامل سبب افزایش سرعت سیستم شما خواهد شد یا خیر. ویندوز ۱۱ به عنوان یک آپگرید اختیاری در دسترس لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌های سازگار قرار گرفته است. البته تا به اینجای کار نیز استقبال از سیستم عامل جدید مایکروسافت خوب بوده است، ولی با عرضه رایانه‌های جدید با ویندوز ۱۱ در سال ۲۰۲۲ رشد بیشتری را نیز تجربه خواهد کرد.

در ادامه با ما همراه باشید.

سایت آکادمی سعی دارد در این مقاله ویندوز ۱۰ و ۱۱ را کامل مقایسه کند :

مقایسه عملکرد ویندوز ۱۱ با ویندوز ۱۰

اگر وسوسه شده‌اید که ویندوز ۱۱ را روی کامپیوتر خود تجربه کنید یا اینکه یک لپ تاپ جدید با این سیستم عامل بخرید و از بابت نحوه عملکرد برنامه‌ها در آن در مقایسه با ویندوز ۱۰ تردید دارید، این مطلب مناسب شماست.

برخی از کاربران ادعا کرده‌اند که پس از آپگرید به سیستم عامل جدید ردموندی‌ها عملکرد آنها بهبود یافته و برخی دیگر نیز یا تغییری را احساس نکردند یا شاهد افت عملکرد بوده‌اند. امروز می‌خواهیم این ادعا‌ها را در بوته آزمایش بگذاریم. به همین منظور یک لپ تاپ را پیش و پس از آپگرید به ویندوز ۱۱ بررسی کردیم تا تاثیر سیستم عامل جدید را روی عملکرد دستگاه در مقایسه با ویندوز ۱۰ بسنجیم.

البته مایکروسافت تلاش و وقت زیادی را صرف برخی بهینه‌سازی‌ها در ویندوز ۱۱ کرده است که در تست‌های بنچمارک نشان داده نمی‌شوند. مثلا مایکروسافت ادعا می‌کند که در سرعت وبگردی، اندازه فایل‌های آپدیت ویندوز و بخش امنیت تغییرات مثبتی را ایجاد کرده است؛ اما هیچکدام از اینها نقش مستقیمی در قدرت خام پردازشی ندارند.

لپ تاپ استفاده شده برای مقایسه ویندوز ۱۱ و ویندوز ۱۰

پ تاپ استفاده شده برای مقایسه ویندوز 11 و ویندوز 10 مایکروسافت Dell Inspiron 14 7415 2 in 1 بود. این لپ تاپ از نظر قدرت پردازشی بی‌نظیر نیست؛ اما برای استفاده‌های عمومی روزمره کاملا مناسب است و همچنین اکثر کاربران از لپ تاپ‌هایی در این سطح استفاده می‌کنند.

البته با برچسپ قیمتی ۱۰۰۰ دلاری، محصول دل در دسته لپ تاپ‌های اقتصادی قرار نمی‌گیرد؛ اما نماینده خوبی برای لپ تاپ‌هایی متوسط موجود در بازار است. دلیل دیگر انتخاب این لپ تاپ مجهز شدن آن به پردازنده AMD Ryzen است. در دل این لپ تاپ پردازنده رایزن 7 5700U در کنار ۱۶ گیگ رم قرار گرفته است.

در اوایل عرضه ویندوز ۱۱ مایکروسافت اعلام کرد که سیستم‌های مجهز به پردازنده‌های رایزن ممکن است با افت عملکرد در ویندوز ۱۱ مواجه شوند؛ اما چندی پیش آپدیتی را برای رفع این مشکل ارائه کرد و با توجه به نتایج به دست آمده در این بررسی می‌توان گفت که آپدیت منتشر شده موفق بوده است.

تست‌های بنچمارک استفاده شده

در این تست ما از بنچمارک PCMark 10، Geekbench، Cinebench و Photoshop Puget استفاده کردیم. بنچمارک PCMark 10 مجموعه‌ای از کارهای روزمره همچون آفیس و دیگر برنامه‌ها و فعالیت‌های بهره‌وری محور همچون تماس تصویری و Spreadsheet را شبیه سازی‌می‌کند.

گیک‌بنچ مجموعه‌ای از کارهای مختلف از رندر PDF و بازشناسی گفتار گرفته تا یادگیری ماشینی را اجرا می‌کند تا CPU را در شرایط نزدیک به استفاده واقعی تحت بررسی قرار دهد. Cinebench نیز از موتور Cinema 4D شرکت سازنده برای رندر صحنه‌های پیچیده و تحت فشار قرار دادن CPU استفاده می‌کند.

در نهایت نوبت به پلاگین PugetBench می‌رسد که که از مجموعه‌ای از کار‌ها همچون استفاده از فیلتر‌های مختلف، تغییر اندازه تصاویر و … در ادوبی فوتوشاپ سی سی برای ارزیابی سیستم بهره می‌برد.

در آخر نیز تست HandBrake 1.4 اجرا شد. HandBrake یک برنامه ویرایش ویدیو متن باز است که می‌تواند فایل‌های مولتی مدیا را به رزولوشن‌ها و فرمت‌های مختلف تبدیل کند.

همانطور که می‌دانید ویرایش ویدیو کار نسبتا سختی برای اکثر رایانه‌ها است و به همین خاطر در این تست زمان لازم برای انکود کردن یک ویدیو ۱۲ دقیقه‌ای 4K H.264 را به نسخه 1080p می‌سنجیم. عدد ارائه شده در بخش نتیجه زمان مورد نیاز برای این کار است که هرچه کمتر باشد، بهتر است.

نتیجه

در ابتدا تمامی آپدیت‌های ویندوز ۱۰ را روی لپ تاپ دل اینسپایرون نصب کردیم و سپس تست‌های بنچمارک را یکی پس از دیگری انجام دادیم. پس از آن، از ابزار Windows Update برای آپگرید به ویندوز 11 بهره گرفتیم و هنگامی که سیستم عامل به صورت کامل نصب شد، تست‌های بنچمارک را مجددا تکرار کردیم.

در این قسمت می‌توانید نتایج بنچمارک‌ها را در ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱ مشاهده کنید. برنده این بخش کاملا مشخص است؛ اما تفاوت عملکرد بین دو نسخه سیستم عامل مایکروسافت آنقدر هم زیاد نیست.

بنچمارک 3
بنچمارک 2
بنچمارک ویندوز 10

با توجه به نتایج بنچمارک‌های مورد اشاره در لپ‌تاپ‌های مختلف می‌توان گفت که اختلاف کنونی آنچنان تاثیر مشهودی در استفاده روزمره ندارد.

تفاوت بین ویندوز ۱۱ و ۱۰ در این اعداد به حدی پایین است که می‌توان آن را نادیده گرفت. در واقع اختلاف کمتر از ۲ درصد را معمولا به عنوان خطای تست در نظر می‌گیریم و برتری ویندوز ۱۱ نسبت به ویندوز ۱۰ نیز اندکی از این میزان بیشتر است؛‌ اما بیایید این اعداد را کمی دقیق‌تر بررسی کنیم.

تفاوت ویندوز 10 و 11

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

در تست PCMark 10، Geekbench و فوتوشاپ ویندوز 11 بهتر از نسخه پیشین ویندوز ظاهر شده است. به همین خاطر می‌توان گفت که سیستم عامل روی عملکرد لپ تاپ تاثیر گذاشته و  پیروزی کوچکی را به دست آورده است. تنها استثنا بنچمارک Cinebench است که در آن ویندوز 10 با اختلاف ۲۰۰ امتیاز پیشتاز است.

در نهایت باید گفت که هیچکدام از این اختلاف‌ها از فاصله ۲۰۰ امتیازی در Cinebench گرفته تا ۱۳۲ امتیازی در PCMark 10 و مخصوصا ۵ امتیازی در فوتوشاپ آنچنان در استفاده روزمره مشهود نخواهند بود.

البته به این نکته نیز توجه کنید که این تست‌ها همگی روی لپ‌تاپی با پردازنده رایزن انجام شدند و ممکن است در نسل جدید پردازنده‌های Alder Lake اینتل شاهد تفاوت بیشتری باشیم.

اینتل اعلام کرده است که از یک سیستم اختصاصی به نام Thread Director در پردازنده‌های جدیدش برای ویندوز 11 استفاده کرده است که سبب می‌شود توان پردازشی CPU بهتر و بهینه‌تر استفاده شود. ظاهرا برنامه‌ای برای ارائه این قابلیت در ویندوز 10 وجود ندارد. متاسفانه هنوز دستگاه‌های مجهز به این پردازنده‌ها در بازار عرضه نشده‌اند و به همین خاطر نمی‌توان آنها را بررسی کرد.

آپگرید یا عدم آپگرید به ویندوز ۱۱

با توجه به نتایج به دست آمده می‌توان گفت که نباید به خاطر عملکرد از آپگرید به ویندوز ۱۱ خودداری کنید. البته هر کاربر می‌تواند دلایل خود را از آپگرید به ویندوز ۱۱ داشته باشد (از تغییرات ظاهری گرفته تا امنیت بیشتر)، ولی در این میان عملکرد جایی نخواهد داشت.

از ذکر یک نکته نیز نباید غافل شد. نتایج این تست روی یک لپ تاپ متوسط به دست آمدند؛ اما این نتایج قطعا در یک لپ تاپ بالارده متفاوت خواهند بود. هرچقدر یک لپ‌تاپ یا رایانه قدرتمند‌تر باشد، تفاوت عملکرد بین ویندوز ۱۱ و ویندوز ۱۰ بیشتر حس خواهد شد.

منبع : PCmag

ترک یک پاسخ

منو نزدیک

راه های ارتباطی

آدرس: مشهد، بلوار قرنی، چهارراه مجد، مجتمع ضامن آهو، طبقه 7+، واحد 702
شماره تماس: 9150060027 - 09931726431