پرش به محتوای اصلی

فریم ورک فلاتر چیست؟

فریم ورک فلاتر یک فریم ورک متن باز برای ساخت اپلیکیشن‌های موبایل است. این کتابخانه توسط شرکت گوگل در سال 2017 معرفی شد و در مقایسه با React یا سایر فریم ورک‌های ساخت اپلیکیشن مبتنی بر موبایل عمر زیادی ندارد. فلاتر با زبان برنامه نویسی دارت نوشته شده است. دارت یک زبان چندمنظوره و شی گراست که هنوز آنطور که باید و شاید بر سر زبان‌ها نیفتاده و محبوبیت زیادی ندارد. با یادگیری زبان دارت و فریم ورک فلاتر می‌توانید برای اندروید و iOS اپلیکیشن بسازید.

معماری فریم ورک Flutter

پلتفرم دارت: هسته اصلی فلاتر را زبان دارت تشکیل می‌دهد. اما گوگل برای توسعه سرویس خود و اضافه کردن قابلیت‌های جدید، از زبان‌های دیگر هم استفاده کرده است.

موتور فلاتر: موتور فلاتر به زبان C++ نوشته شده است. به کمک کتابخانه گرافیکی Skia گوگل، این فریم ورک از رندرگیری سطح پایین (Low Level) پشتیبانی می‌کند. این موتور کتابخانه‌های هسته فلاتر را به پروژه اضافه می‌کند. کتابخانه‌هایی مثل انیمیشن، گرافیک، فایل، ورودی و خروجی شبکه و غیره.

کتابخانه Foundation: کتابخانه فاندیشن که به زبان دارت نوشته شده است، شامل تعدادی کلاس و تابع است که اجازه می‌دهد برنامه‌ها را با فلاتر بسازید. مثلا برقرای ارتباط با موتور فلاتر به کمک APIها یک از این موارد است.

ابزارک‌های طراحی خاص: فلاتر از دو گروه ویجت استفاده می‌کند. یکی متریال دیزاین که همان زبان طراحی معروف گوگل است و یکی هم ویجت Cupertino که طراحی اپل را شبیه سازی می‌کند.

فریم ورک فلاتر

مزایای فلاتر

بازدهی مناسب:

با توجه به اینکه فلاتر Cross Platform است، می‌توانید با آن هم برای اندروید هم برای iOS اپلیکیشن بسازید. به این شکل هم در زمان و هم در هزینه‌های خود صرفه جویی خواهید کرد.

کدهای دارت بدون نیاز به مدل OEM به کدهای Native تبدیل می‌شوند. چون داخل فلاتر این مدل قرار دارد.

توسعه سریع و آسان:

یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌های فلاتر Hot Reload نام دارد. فرض کنید در محیط اندروید استدیو در حال ساخت اپلیکیشن هستید. برای تست برنامه خود آن را در یک شبیه‌ساز اجرا می‌کنید. سپس احساس می‌کنید که بخشی از کد نیاز به تغییر دارد. تغییر خود را اعمال کرده و می‌بینید که بدون نیاز به ریستارت کردن شبیه ساز، تغییرات اعمال شده قابل مشاهده هستند. این تکنیک در تغییر UI، اضافه کردن قابلیت جدید و دیباگ کردن پروژه، بسیار به برنامه نویس کمک می‌کند.

یادگیری آسان:

یادگیری فلاتر و کار با آن آسان است. اگر قبلا با زبان‌های شی گرا (OOP) کار کرده باشید، شروع کار خیلی آسان خواهد شد. حتی اگر هیچ شناختی روی زبان‌های برنامه نویسی ندارید، زبان دارت به خوبی توسط گوگل مستندسازی شده و یک زبان سطح بالا به حساب می‌آید. می‌توانید با دارت کار کرده و بعد وارد دنیای فلاتر شوید.

سازگاری:

از آنجایی که ابزارهای مورد استفاده ما (Widgets) بخشی از برنامه ما حساب می‌شوند نه پلتفرم یا سیستم عاملی که روی آن اجرا می‌شوند، در فلاتر وابستگی زیادی به نوع سیستم عامل یا نسخه آن نداریم. این یعنی پروژه ما احتمالا روی نسخه‌های مختلف یک سیستم عامل به درستی اجرا می‌شود و کار ما در تست محصول سبک‌تر است.

هم فریم ورک فلاتر هم زبان برنامه نویسی دارت، اوپن سورس بوده و همچنین به طور رایگان ارائه می‌شوند. همینطور مستندسازی قدرتمند یادگیری آنها را آسان‌تر می‌کند. وجود انجمن‌های متنوع در ما این اعتماد را به وجود می‌آورد که برنامه نویسان زیادی هنگام وجود مشکل می‌توانند به ما کمک کنند.

 

جمع بندی

در این مطلب بررسی کردیم که فلاتر چیست و چه کاربردی دارد. Flutter یک فریم ورک یا Mobile SDK متن باز و رایگان بوده که توسط شرکت گوگل در سال 2017 معرفی و عرضه شده است. فلاتر از زبان برنامه نویسی دارت قدرت گرفته و به برنامه نویسان کمک می‌کند با یک زبان واحد (دارت) برای اندروید و آی او اس اپلیکیشن بسازند. همانطور که آینده زبان دارت در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، مشخص نیست فلاتر هم در آینده به چه سرنوشتی دچار شود. اما هنوز هم به خاطر مزایایی که دارد می‌تواند یک انتخاب ایده‌آل برای ساخت برنامه‌های ساده و متوسط موبایلی باشد.

ترک یک پاسخ

منو نزدیک

راه های ارتباطی

آدرس: مشهد، بلوار قرنی، چهارراه مجد، مجتمع ضامن آهو، طبقه 7+، واحد 702
شماره تماس: 9150060027 - 09931726431